בית הספר לעבודה סוציאלית

The School of Social Work | مدرسة الخدمة الاجتماعية

  • א. נושא הקורס.

קורס זה עוסק באסטרטגיות קהילתיות להתמודדות עם עוני ומהווה חלק אינטגראלי מתוכנית ייחודית  "שותפות חיפה להתרת שרשרת העוני". תוכנית זו הינה תוכנית חדשה המבוססת על שותפות מתמשכת ושוויונית בין האקדמיה לקהילה. במהלך התוכנית תלמידי הקורס שותפים יחד עם  עו"סים, מרצים חוקרים  ואנשים החיים בעוני בעשייה חברתית השמה למטרה להעלות את בעיית העוני על סדר היום הציבורי ועירוני בעיר חיפה.  הקורס פותח על רקע העמקת הפערים החברתיים בישראל, העלייה המתמדת באחוז הילדים הגדלים מתחת לקו העוני והחרפת הדרתן החברתית של קבוצות שונות בישראל. תהליכים אלה ניכרים היטב בעיר חיפה: פערים סוציו אקונומים הולכים וגדלים בין שכונות שונות של העיר ודעיכה אורבאנית קשה של אזורים שונים של העיר בהם מתגוררים אנשים בעלי הכנסות נמוכות. למרות שכמעט חמישית מתושביה חיים מתחת לקו העוני המודעות החברתית בנושא זה הינה נמוכה ביותר. יתכן שהיעדר מודעות עירונית בנושא נובע בין היתר מההרכב האתני של אוכלוסיית המצוקה: ערבים, עולים ומהגרי עבודה בלתי רשומים, קבוצות המצויות בהדרה חברתית קשה. היוזמה לפיתוח הקורס קשורה בשאיפה לקדם אקדמיה יותר מעורבת בפתרון בעיות חברתיות הבוערות של ישראל. תוכנית זו הינה ביטוי לרצון של בית הספר לעבודה סוציאלית לקחת חלק פעיל בעיצוב התפיסה המקצועית, חברתית והאתית של סטודנטים, עובדים סוציאליים וחוקרי עבודה סוציאלית בישראל.

הקורס מעניק לסטודנטים  הזדמנות ייחודית להתנסות בתהליכי שינוי חברתי תוך רכישה של יסודות תיאורטיים ויישומיים במסגרת תוכנית "שותפות חיפה" . תוכנית זו  בנויה על מעורבותם האקטיבית והשוויונית של תושבים פעילים, סטודנטים ועובדים סוציאליים הפועלים עם ולמען משפחות המתקיימות בתנאי עוני והדרה חברתית.  הקורס מקנה ידע, מיומנויות, וגישות תיאורטיות הנחוצים לקידום התוכנית. במהלך הקורס סטודנטים מעורבים ביצירת קשר ופיתוח פרויקטים עם תושבים בקרב קהילות המתקיימות בעוני.  פעילות הסטודנטים כוללת מעורבות אזרחית הבאה לידי ביטוי בקידום יכולת התארגנות של תושבים, סטודנטים ועובדים סוציאליים במטרה למצוא פתרונות לסוגיות חברתיות, להשפיע על מדיניות חברתית, לפתח תודעה חברתית, לגייס עמותות וסקטורים חברתיים  שונים לשינוי חברתי.

השנה משתתפים בתוכנית כ 22  סטודנטים שנה ב', 2 סטודנטים שנה ג', סטודנט במסגרת לימודי פרקטיקום מ.א, 20 מדריכים במסגרת הכשרה מעשית ו70  תושבים פעילים, הורים לילדים המטופלים בלשכות הרווחה של עיריית חיפה. הורים אלה נמצאים בקשר עם לשכות רווחה בעקבות מצוקה כלכלית קשה  (הכנסה נמוכה, בעיות תעסוקה, בעיות דיור, מחסור במזון, ביגוד, חימום ותרופות, חובות, קשיים בניצול שירותים שונים, בידוד חברתי והיעדר יכולת התארגנות ברמה קהילתית). חסך רב מימדי זה גורם לצמצום משמעותי של זכויות חברתיות בסיסיות כמו גם בפגיעה חריפה בזכויות אדם.  

 

ב. רציונל ומטרות הקורס

קורס זה מייצג מודל אלטרנטיבי ללימוד מתודות של עבודה קהילתית.  הקורס עוסק בלימוד יצירת תהליכי מעורבות, שותפות, תידוע ופעולה חברתית. כמו כן, סטודנטים לומדים תיאוריות שונות של עוני, ובחינת תפיסות ועמדות אישיות הקשורות באוכלוסיית היעד של הפרויקט. הגישה הפדגוגית של הקורס מתבססת על למידה רפלקטיבית  (Reflection on action) גישה שפותחה על ידי דונלד שון ועל יצירת מסגרות לדיאלוג ביקורתי, מתודולוגיה שפותחה על ידי פאולו פרירה.  הקורס משלב התנסות קבוצתית בתוכנית "שותפות חיפה" תוך התבוננות ביקורתית בקשר שבין פרקטיקה ותיאוריה של עבודה קהילתית. הקורס מורכב מדיונים כיתתיים  סביב סוגיות העולות מתוך ההתנסות בתהליכי שינוי קהילתי וקישור סוגיות אלה לתיאוריות ומתודות של עבודה קהילתית. מטרת הקורס להקנות תפיסות, מיומנויות וידע בעבודה קהילתית-ארגונית, יסודות הנחוצים להתמודדות עם אתגרי המקצוע. כמו כן, במסגרת הקורס הסטודנטים נחשפים לתפיסות ביקורתיות (עבודה סוציאלית רדיקאלית, פמיניסטית, ועבודה סוציאלית נוגדות דיכוי (Anti-oppressive social work) המתפתחות בעבודה סוציאלית.  

מטרות הקורס

להקנות מושגי יסוד, תיאוריות ומיומנויות בסיסיות של עבודה קהילתית-ארגונית

ללמוד על אסטרטגיות קהילתיות להתמודדות עם בעיות חברתיות

ללמוד לימוד ביקורתי של תהליכי מעורבות, שותפות, סנגור ותידוע(Conscientization)  במסגרת קהילתית

לפתח חשיבה מקצועית ביקורתית ורפלקסיבית

לחשוף סטודנטים לתפיסות תיאורטיות ייחודיות בעבודה סוציאלית (עבודה סוציאלית מבנית, פמיניסטית, רדיקאלית, פוסט-מבנית, נוגדת -דיכוי, וכו')  

במקביל להשתתפות בקורס סטודנטים מתנסים במסגרת לימודים הכשרה מעשית בתהליכי שינוי חברתי הכוללים: קידום התארגנות קהילתית של סטודנטים, משפחות ושירותים חברתיים - הקמת פורומים עירוניים, שדולות לקידום מדיניות חברתית עירונית ולאומית למאבק בעוני. במסגרת הקורס הסטודנטים לומדים כלים בעבודה קהילתית אשר עמם הם מבצעים את הפרקטיקה עם משפחות החיות בעוני למען מיצוי מטרות התוכנית.  בנוסף לשיעור השבועי הסטודנטים זוכים להדרכה וליווי במסגרת של קבוצות קטנות סביב הפרויקטים הקהילתיים הספציפיים.

 

ג. ארגונים שותפים

הארגונים השותפים הם אוניברסיטת חיפה והמערכת לשירותים חברתיים של עריית חיפה. בנוסף לקיום השיעור השבועי והדרכת הסטודנטים, בית הספר לעבודה סוציאלית  יזם תוכנית הכשרה מיוחדת לעובדים הסוציאליים המעורבים בפרויקט המשמשים כמדריכים בהכשרה מעשית של הסטודנטים בשדה. מסגרת זו הפועלת על פי אותם עקרונות הקורס, עוסקת בהקניית גישות, מיומנויות, והקניית תפיסות ביקורתיות. 

במקביל גם התושבים הפעילים במסגרת התוכנית משתתפים בתוכנית הכשרה ייחודית העוסקת בלימוד אסטרטגיות לשינוי, פיתוח מנהיגות, תיאוריות של שינוי חברתי. תוכנית זו מתקיימת אחת לשבועיים למשך ארבע שעות בכל מפגש.